Пропозиції

РОЗДІЛ II. Права, свободи та обов'язки людини і громадянина

Стаття 44

Ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів.

Порядок здійснення права на страйк встановлюється законом з урахуванням необхідності забезпечення національної безпеки, охорони здоров'я, прав і свобод інших людей.

Ніхто не може бути примушений до участі або до неучасті у страйку.

Заборона страйку можлива лише на підставі закону.

Пропозиції

 

Розмістити пропозицію на сайті можуть лише авторизовані користувачі. Також пропозицію можна надіслати на e-mail constitutionua@gmail.com

Victoria Babiy

В проекті нової Конституції права, закріплені цією статтею чинної Конституції, включені до ст.39 "Право на колективні переговори та соціальний діалог"

1). Редакція ч.3 ст.39 проекту закріплює на конституційному рівні право на страйк як колективне право, що закриває шлях для прийняття законодавства про індивідуальні страйки, яке існує в низці європейських країн, Грузії і навіть Російській Федерації ("самозащита работниками трудовых прав"). В Україні право на страйк стало колективним на рівні надмірно забюрократизованого Закону “Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)”. В той час як правом на індивідуальний страйк можна розпоряджатись як індивідуально, так і спільно.

До того ж, в історії були випадки, коли влада (зокрема, Президія ВР СРСР) своїми нормативно-правовими актами забороняла страйки з політичними вимогами. Ідеї заборонити політичні страйки зустрічаються і в програмах сучасних українських політичних партій. Тому варто ввести конституційну гарантію проти появи подібного в Україні на рівні законів.

Тож радимо переформулювати ч.3 ст.39 проекту наступним чином:

"Кожен працівник має право на дії для захисту своїх прав, свобод та інтересів, включаючи право на страйк."

2). Можливо, слід додати в проект нову норму про виключне право суду обмежувати право на страйк. Бо профільний Закон “Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)” настільки забюрократизований, що легально провести страйк майже неможливо – всі дозвільні важелі контролю у роботодавця.

3). Слід повернути в проект ч.3 ст.44 чинної Конституції: "Ніхто не може бути примушений до участі або до неучасті у страйку."